Matura angielski 2019 – te zadania sprawiły zdającym najwięcej trudności!

Matura angielski 2019 za nami. Jeżeli demografia nie uległa większym zmianom, w 2019 r. do egzaminu dojrzałości z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym znowu przystąpiło ok. 140 tysięcy osób. W przypadku takiego egzaminu jak matura angielski jest najczęściej wybieranym językiem, jednak w przypadku zadań na poziomie rozszerzonym, uczniowie napotykają na liczne trudności związane ze specyfiką egzaminu. Nie powinno więc dziwić, że średni wynik w 2019 r. znów może oscylować wokół poziomu 55-65%. A jakie zadania sprawiły uczniom największe trudności? Rzecz jasna, mowa o zadaniach otwartych.

Matura angielski – zadania otwarte zmorą zdających

Każdy, kto mówi że matura maturze nierówna kłamie w żywe oczy – maturzyści doskonale zdają sobie sprawę z tego, że zadania publikowane co roku nie różnią się od siebie na poziomie struktury egzaminu. Kluczem do zdobycia 100% na matura angielski jest więc opanowanie podstaw dotyczących tego, czego dotyczą zadania otwarte – bo to na nich najwięcej maturzystów co roku traci punkty (łącznie za zadania otwarte możemy uzyskać 21 punktów, czyli aż 42% na egzaminie!).

Matura angielski 2019 poziom rozszerzony odpowiedzi – tłumacz angielski pokazuje, jak należało odpowiadać na pytania!

  1. Zadanie 8 (4 punkty)

Zadanie polegające na uzupełnianiu luk nie kryje pułapek, choć maturzyści skazani są na umiejętność przywołania odpowiednich konstrukcji z głowy. Dlatego też w tekście „STORKS NEST IN BRITAIN FIRST TIME IN 600 YEARS” należało udzielić następujących odpowiedzi:

8.1 […] a pair of love-struck storks have BEEN seen building a nest on top of a 36ft high chimney […]

8.2 SINCE then they have not bred naturally here.

8.3 Delighted wildlife lovers in England are keeping their FINGERS crossed, hoping the storks will soon enjoy a happy event.

8.4 […] because earlier attempts to encourage stork breeding TURNED out to be a failure.

  1. Zadanie 9 (4 punkty)

Jeżeli chodzi o pułapki w takim egzaminie jak matura angielski, zadanie 9. obfituje w najwięcej trudności. Uczniowie muszą bowiem umieć tworzyć stronę bierną, znać zasady rekcji czasownika, znać kolokacje i idiomy, tworzyć przypuszczenia oraz znać okresy warunkowe. Oto odpowiedzi,, które opracował nasz tłumacz angielski:

9.1 During the last lesson, our chemistry teacher explained how (avoid / spill) TO AVOID SPILLING the chemicals in the lab.

9.2 Children should (encourage / take) BE ENCOURAGED TO TAKE risks and make their own mistakes while they are still young enough to learn from them.

9.3 I still don’t know which major to choose. As soon as I (make / mind) MAKE MY MIND UP I will let you know.

9.4 I’m sure this gadget is Stephen’s idea. He (must / invent) MUST HAVE INVENTED it last year when he was unemployed for a few months.

  1. Zadanie 10 (13 punktów)

Zdaniem tegorocznych maturzystów, matura angielski 2019 była niezwykle prosta, jeśli chodzi o wypowiedź pisemną. Uczniowie zostali postawieni przed zadaniem napisania rozprawki na temat wad i zalet wykonywania pracy zawodowej w domu, zamiast w siedzibie firmy, lub artykułu opisującego zdjęcie z wystawy fotograficznej dotyczącej problemu zaśmiecania środowiska naturalnego plastikiem. Poniżej rady, które opracował nasz tłumacz angielski:

  • Rozprawka:

    • Przedstaw tezę (możesz opisać innymi słowami treść polecenia, ważne jednak, by we wstępie opisać, o czym będziesz pisać)

    • W rozwinięciu zawrzyj dwa akapity: jeden opisujący wady, a drugi – zalety (najlepiej po trzy). Przykładowe odpowiedzi:

      • Zalety:
        – samodzielne zarządzanie czasem pozwala dostosowywać godziny pracy do swoich potrzeb,
        – liczy się wynik, a nie wysiłki,
        – presja otoczenia może negatywnie wpływać na efektywność.
      • Wady:
        – miejsce pracy pozwala poznać nowych ludzi oraz ich potrzeby,
        – praca zdalna wymaga samodzielnej organizacji czasu pracy,
        – praca w sztywnych godzinach w miejscu pracy pozwala nie przejmować się zadaniami w domu.
    • Wykorzystaj odpowiednie słownictwo (np. worksite, remote work, headquarter)

    • Zawrzyj okres warunkowy lub inną trudniejszą konstrukcję (np. „Having spent”, „We are about to”, „It is likely to”).

  • Artykuł:

    • Nadaj tekstowy TYTUŁ (już za to dostaniesz 1 punkt)

    • We wstępie zadaj pytania retoryczne

    • W rozwinięciu opisz:

      • Jaką wystawę zwiedziłeś/zwiedziłaś

      • Jakie zdjęcie Cię zadziwiło

      • Dlaczego dbałość o środowisko naturalne jest istotne dla nas wszystkich

    • W zakończeniu podsumuj wystawę ORAZ wyraź swoją opinię na temat skuteczności takich działań (inaczej stracisz kilka punktów za niezgodność z poleceniem).